Sporthora

Ikon

Tävlingsdag… inte?

Jag hade lite ont i halsen igårkväll (var utomhus och såg Parkteater) men tänkte att det går över om jag lägger mig tidigt. Det gjorde det inte. Vaknade imorse (efter skitdålig sömn) och hade riktigt ont i halsen.

Och idag är det Midnattsloppet.

Så nu är det en supersnabb förbättring som gäller, annars blir det inget lopp för mig. Så himla trist!! Det är första gången detta händer mig, vakna sjuk på tävlingsdagen. En gång tidigare har jag hoppat av just Midnattsloppet, men det var pga en skada som jag visste om flera veckor innan. Och då sprang min fd sambo i mitt namn, och fick en skitbra ”damtid” på lite över 45 min! Drygt 5 min snabbare än vad jag sprungit en mil på. Efter det var det en löparklubb som hörde av sig och undrade om jag inte skulle börja träna med dom – det fnissade vi ganska mycket åt.

Jaja. Just nu ser det mörkt ut för start ikväll. TRIST !!!

Postat i:Johanna L, Löpträning, Mål, Ont, Sjuk, Tävling

Jag GÖR mitt bästa

Hetta idag. Jag gillar inte att springa i varmare än kanske 22 grader. Det går aldrig så bra. Men, trots det, joggade till Hammarbyhöjdens IP. Där finns det ett litet ”stadion” med löparbanor runt. Hade bestämt mig för att köra intervaller.

När jag kom dit var det ett killfotbollslag som höll på att värma upp på fotbollsplanen, och det var ju okej. Fast sen var det två löpare som såg ganska vältränade ut som också var där på banorna. Inte lika okej. Min intervallfart är ju… ska vi säga, modest. Framförallt att det känns så dumt, skämmigt, ”men jag kan ju inte”, ni vet. Skitfånigt att känna så, men jag gör det. Joggade ett varv runt i vanligt tempo och funderade lite. Som tur är var löparparet visst klara sen! Thank you.
Efter det pallade jag att göra mina intervaller. Det blev 5.5 varv, snabbjogg drygt ett varv, lite långsam återhämtning och så på’t igen. Repetera.

Väl det var avklarat så sprang jag runt Sicklasjön, och sen hem. Så jobbigt sista biten, det blev en ganska lång runda + värmen. Gick typ hela sista kilometern faktiskt. Ett duktigt pass ändå med äkta ”kvalitetsträning”.

Postat i:Johanna L, Löpträning

Mått & vikt

För en månad sen så mätte och vägde jag mig. Sen dess har jag inte tänkt DIET men jag har ju kört med fikafredagar (förutom under Oslo-helgen) och försökt äta nyttiga saker. Jag har rört på mig mycket! Druckit väldigt lite alkohol.

Idag mätte och vägde jag mig igen.
Vikten har faktiskt bara gått ner 0.3 kg. Det är ju ingenting! Man skulle kunna bli besviken om man bara såg på det, men tillsammans med måtten så…
Midjan: – 3.5 cm
Under bysten: – 1.5 cm
Den sk valken (svårmätt): – 2.5 cm
Höfterna: – 3.5 cm

En liten uppstramning, precis som det känns. Inte lika lös och flabbig längre. Och jag fortsätter ju på den här linjen. Jag gillar det. Jag har inget slutgiltigt mål ang vikt eller så som jag vill nå. Inför Bokmässan körde vi förra året en riktig hälsomånad – ingen alkohol, bra träning, lite socker, you name it – för att komma dit fräscha och snygga. Det ska vi göra i år igen, så mitt mål handlar väl mer om den tidspunkten. Och med tanke på att det inte alls känns som en stor uppoffring på något sätt (hittills!) så går det ju hur bra som helst.

Postat i:Johanna L, Kost, Mål, Motivation

Svaaacka

Jisses vilken träningssvacka jag har hamnat i. Inte ens när jag kommer till gymet är det skoj. Jag bara kör lakonisk uppvärmning och fyra-fem maskiner, släpar benen hem, inget roligt alls. Tror inte att det hjälper med ny musik eller nya träningskläder. Funderar på att byta gym till skolstarten. SATS ligger lika nära och jag inbillar mig att det finns fler pass där. Jag tror att det är det jag behöver ett tag. Hopp och lek till musik som jag aldrig annars skulle lyssna på. Gärna med dansinriktning. På mitt nuvarande gym finns det två-tre pass per dag varav många är mer styrkeinriktade och jag gillar kondispass bättre, nu på sommaren finns många dagar bara ett enda pass att välja på. Och på de få pass som ändå finns är vi aldrig fler än fem. Trist!

Tills vidare äter jag nyttigt och ligger lågt.

Postat i:Johanna K, Motivation (brist på), Träningsanläggningar

Massa träning

Idag skulle jag springa på Hellas, cykla dit först. ”Det är ju inte så långt”, och nej kanske inte såå, men det tog typ en timme fram och tillbaka. Och mellan de turerna sprang jag 2 varv på 5 kms-spåret. Och tänkte konstant ”fan, vad den här banan är tung, jag gillar den inte!!”. Jag vet inte vad det är, den är väldigt mycket upp och ner men det är ju de flesta elljusspår. Det känns aldrig svisch när jag är där, i några partier av den. Underlaget? Eller bara det faktum att den börjar med 1 km uppför. (Ja. 1 km.) Det var en kamp från början till slut iaf. Inget flyt. Och sen en halvtimmes cykel hem på det.
Kastade mig in i duschen och sen snabbt in med lunch i mikron, kände mig rätt utsvulten. Och just nu hyfsat mör i benen…

Gårdagens fika? Jo, en brownie sundae på B&J blev det. God. Och sen lite till fika av andra varianter… Vad kan jag säga, jag hade längtat.
Men det man inser, det är sällan så gott som man tänker sig det mitt i värsta sockersuget. Då är drömmen om prinsesstårta nästan magisk, och sen när man väl äter en bit så är den mer realistisk. Tja. Men jag fick i mig sött så jag blev nöjd iaf.

Postat i:Johanna L, Kost, Löpträning

F-I-K-A!

Gud vad jag har längtat efter veckans fikadag! Nu har det varit stort sockersug i flera dagar, och så nära ”men bara en ynka muffins, spelar roll?”. Fast nej, det blev inget sånt, jag lyckades hålla mig.

Planen för dagen är extra noga uttänkt. Jag ska på Ben&Jerrys i Gamla stan för allra första gången. (Alltså, har ju ätit B&J förut, men inte på plats där.) Jag har siktat in mig på en sundae. Typ extra allt. Och till frukostleverpastejmackorna så blev det en av mina hembakta äppelmuffins, men de är faktiskt liiiite nyttiga för jag har havregryn i smeten. (Jag inbillar mig att det är lite nyttigare pga det iaf.)

Återkommer sen med rapport om hur gott det var!

Postat i:Johanna L, Kost

Hör och häpna, fartökning!

Uuuh, Midnattsloppet närmar sig. Jag, meditationslöparen = tänker inte alls på tempo utan bara springer för att det är så skönt och avstressande, känner pressen att lägga in lite ”kvalitetsträning”. Idag blev det därför ett pass med fartökning eller långintervall. Eller en mix av båda.

Jag sprang först till Sicklasjön som uppvärmning. Typ uppvärmning, för jag fick upp rätt bra fart sista halvan dit. Runt sjön finns det en slinga som jag gillar, bra underlag och växlande mellan platt och kuperat. Fint är det också, och inga bilvägar. Jag hade bestämt mig för att lägga in tempo på den. Jag sprang ungefär första halvan i ett snabbt tempo där jag pressade på, sen tog jag igen mig lite på andra halvan, mer eller mindre, och sen körde jag ett varv till på samma sätt. Jag vet inte exakt hur lång den är, men första varvet gick på 18 min och andra på 19.5. Var trött på andra… När jag var klar med det hade jag sprungit en timme, dvs det var ju lätt över en mil. Joggade hem, och då var jag riktigt trött. Allt som allt var jag ute i 1 timme och 22 min.

Sen dess har jag varit tusan utsvulten!! Så där som att det är ett hål i magen trots att jag ätit ordentligt med frukost, thailunch, mellis, riktig middag med fet pastasås. Har känt mig på svimningens rand mest hela dagen. Konstigt att det blir så ibland.

Nästa löppass blir på fredag. Funderar på Hellas då. Har inte varit där i år, och jag kan köra 2 x 5 km. Eller långdistans runt Årsta, 2 varv som blir 14 km, men… Kanske bättre med ett kortare pass. Ja, vi får se.

Postat i:Johanna L, Löpträning

Simning på Frognerbadet, Oslo

Jag gillar att simma när jag är på nya ställen. Min kompis M tycker av någon anledning det är lite fånigt eller knäppt, jag vet inte vad?, att jag har med baddräkten varje gång jag hälsar på i Ume tex, och ser till att få in ett besök på IKSU. Vadårå? Han gillar ju dessutom att springa, så det är inte som att han är en otränande person.

I helgen var jag i Oslo. Det var fint. Har bott i Norges andra stad, Bergen, under ett år men då kom vi aldrig till Oslo. Enligt Bergenborna är det verkligen inget man behöver se. Jajamensan, klassisk Sthlm-Gbg-konflikt. Så nu var min första tur dit.

En morgon gick jag på det anrika Frognerbadet. Utomhusbassänger. De öppnade kl 7, jag var där då. Jag och allra mest pensionärer, och sen några lite yngre (dvs i min ålder).  Det som var annorlunda på Frognerbadet var att det fanns damernas och herrarnas resp avdelningar, men det var ingen vägg emellan. När man stod vid sitt skåp så kunde man alltså kika över till herrarnas. Tur att jag insåg det innan jag strippade helt. Det skulle man nämligen gå in i duschrummet -klart avdelat och med väggar runt om – och göra. Sen på med baddräkten och knalla ut igen och stoppa in de sista kläderna i skåpet.

Men förutom det var det ett fint bad. Genom att det var så tidigt var det inte speciellt trångt i bassängen, och en del banor var avdelade för de som crawlade eller simmade superlångsamt. Jag har ju mitt relativt snabba hemgjorda helt oproffsiga bröstsim.
Lite roligt var att alla pensionärer fikade kaffe och smörgås efter sitt pass. Jag fattade inte om det var de själva som ordnade det, eller om det var Frognerbadet. Hursomhelst, det såg så trevligt ut. Det blev en social grej av hela upplevelsen för dem. (Men jag körde med min medhavda banan och åkte direkt tillbaka till hotellet för frukost.)

Om man köper Oslo-passet (all kollektivtrafik, massa muséer och attraktioner) så ingår Frognerbadet i det. Även ett annat som heter Toyenbadet och ligger nära Munch-museet men det provade jag inte.

Annat minnesvärt bad: i Geneve där de skröt med OS-bassänger (OS för lääänge sen) och jag hoppade glatt i, och så var det inte uppvärmt vatten. Det blev en chock! Var där mitt i sommaren, men ändå. Det var mycket kallare än vad jag väntat mig. De hade också ett konstigt omklädningsrumssystem.

Postat i:Johanna L, Simning

Love the pool! Looove it!

Gud så skönt och svalkande det var att cykla in till Eriksdals och simma på eftermiddagen! Det har varit en riktigt svettigt varm dag idag. Men en bra dag!

Jag började med att göra Veckans Fika. Den här gången blev det chokladrulltårta med fyllning*. Fixade det och en rask morgonpromenad imorse. Åkte in till förlaget vid tio. Ylva, min redaktör, ääälskade fikat, och det gjorde jag med.
Åt en snabb macka på Söder till lunch sen. Hem för att sola och softa och läsa lite på en gräsmatta, och sen nu vid tre så cyklade jag in och simmade. Inomhus! Pga vädret var det supermycket folk ute, men jag hade egen bana nästan hela tiden inne. Very, very nice! Bara därför blev det 40 min också, istället för mina vanliga 30.
(Jag tycker ju det är himla skönt att simma, men jag har liksom en maxlängd i tid på hur länge jag kan hålla på. Det blir ju snabbt enformigt och enahanda…)

Imorgon ska jag springa lite fartlek/intervalliknande. Hör och häpna! Hatar det momentet, men Midnattsloppet närmar sig så det är bara att bita ihop. Just nu känner jag mig iaf jäkligt peppad. Hoppas jag gör det imorgonbitti med.

* Fyllningen var först lite hallonsylt, sen vaniljkesella och sen lite hallon på. Rulltårtan var med choklad. Det blev helt otroligt gott! Choklad och hallon = perfekt kombo.

Postat i:Johanna L, Kost, Simning

Dagen F

Fredag = fika ju. Steg upp i ottan och bakade godmuffins. Det var fyllning med nektariner och vaniljkräm och så lite glasyr och sk Rainbow sugar-strössel på (inköpt i New York!). Tog med några stycken till min redaktör på förlaget för fm-kaffet. Lovely!

Sen blev det lunch på PUB-fiket och då även en liten efterrätt, en bit av en kolalingonpaj de har där. Den är sååå god.
Och så några Mozartkulor här hemma. Men allt i allt, det var ju inte som att jag tokfrossade i sött och socker och laddade upp med ett halvt kilo lösviktsgodis. Bra! Jag var, återigen, inte galet sugen, bara lagom ”nu när jag ändå har chansen”-sugen.

Nu är det tilbaka i ”dieten” igen, ett par dagar framåt.

Jo, jag hade träningsvilodag igår också. Det blev som inget bra läge för något först, och sen ides jag inte när ev läge kom. Så jag sket i allt vad träning hette och satt här och skrev på en ny bok i godan ro istället. Idag däremot, löpning på agendan!

Postat i:Johanna L, Kost, Mål, Motivation, Träning